Kako računa mala genijalka

Čitam na netu objavu jednog oca čija kćer oduzima brojeve na nestandardni način koji ne razumiju ni otac ni njen učitelj, iako im se čini da njena metoda funkcionira.

https://math.stackexchange.com/questions/2667980/why-does-this-innovative-method-of-subtraction-from-a-third-grader-always-work

Naime , ona npr. 61 – 27 računa tako da posebno oduzme desetice (60 – 20 = 40), a posebno jedinice (7 – 1 = 6) i zatim oduzme jedinice od desetica (40 – 6 = 34).

Naravno, kada računa 67 – 21 onda posebno oduzme desetice (60 – 20 = 40), a posebno jedinice (7 – 1 = 6) i zatim zbroji desetica i jedinice (40 + 6 = 46). To je standardno.

Kako zna kada treba zbrojiti, a kada oduzeti i otkud joj uopće ta ideja?

Standardni račun bez „prenošenja“ izgleda ovako:

67 – 21 = 60 + 7

…..          –20 – 1 =

…..            40 + 6 = 56

 

Standardni račun s „prenošenjem“ izgleda ovako:

61 – 27 = 60 + 1

…..         – 20 – 7 =

…..            50 + 11

…..         – 20 –  7  =

…..            30 +  4  = 34

(Ne možemo oduzeti 1 – 7 pa  “prenosimo 10 iz 60 u jedinice” da možemo oduzeti 11 – 7).

 

Račun male genijalke u prvom je slučaju isti, a u drugom  izgleda ovako:

61 – 27 = 60 + 1

…..         – 20 – 7  =

…..            40 – 6  = 34

 

Neki misle da ona radi s negativnim brojevima (1 – 7 = –6) koje je nekako sama dokučila. Ako jest svaka joj čast.

No stvari su možda jednostavnije. Ona možda računa baš kako svi mi (ili bar većina nas) računa „napamet“:

61 – 27 → (– 20) 41 → (– 1) 40 → (–6) 34

Uočite da prvo oduzimamo desetice (kao i ona) zatim oduzimamo 1 da dođemo do okruglih 40 i konačno oduzimamo preostalih 7 – 1 (opet kao ona).

To je potpuno prirodan postupak.

Mislim da nitko neće (npr.) 1004 – 9 računati na standardni način:

1004 – 9 = 900 + 90 + 14

…..                               –   9  =

…..               900 + 90 +  5   = 995

 

nego će sigurno računati na njen način:

1004 – 9 → (–4) 1000 → (–5) 995.

Kako bilo, pravo je osvježenje makar i na netu susresti dijete koje na satima matematike razmišlja umjesto da samo slijedi naputke i pravila, za koje nažalost većina učenika misli da jesu matematika (a naravno da nisu).

Oglasi

O autoru zsikic

https://www.fsb.unizg.hr/matematika/sikic/
Ovaj unos je objavljen u matematika, obrazovanje. Bookmarkirajte stalnu vezu.

5 odgovora na Kako računa mala genijalka

  1. Veky (@veky) napisao:

    Da nestandardnog li načina… 😛 Doista je zanimljivo da se ovaj post nalazi na blogu koji se podosta bavi ekonomskim teorijama… što bi banksteri rekli, kid’s just reinvented the ledger. :-]

    (Budimo iskreni, tako su negativni brojevi i došli u matematiku.:)

  2. zsikic napisao:

    malo je razočaravajuće da učitelj nije razumio zašto njena metoda funkcionira

  3. Veky (@veky) napisao:

    Malo je više razočaravajuće da roditelj to nije razumio. A niti pola ekipe na StackOverflowu. :-]

  4. Neva Slani napisao:

    Slatko. Dat ću studentima – budućim učiteljima – pa ću vam reći. Vjerujem da će ih malo razumijeti, jer s teškoćom razumiju i standardne algoritme računanja, ili njihove male jednostavne “permutacije”.
    Ali, da, Veky, kakvih ljudi… incroyable 😀 (Ispitaj buduce nastavnike matematike pa da jos vise padnes u nesvijest ;))

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s